GenAI dynamicznie się rozwija i zmienia sposób, w jaki firmy, w tym sektora ICT, tworzą oprogramowanie, automatyzują procesy i podejmują decyzje. Monitoring implementacji adaptacji takich rozwiązań pomaga identyfikować najlepsze praktyki oraz dostosowywać strategie rozwoju technologii do rzeczywistych potrzeb firm i użytkowników
– zauważa Przemysław Mikus (prezes SoDA)
Wśród najważniejszych długoterminowych skutków wykorzystania generatywnej AI dla firm ICT wskazywano na powstanie nowych modeli biznesowych. Bardzo istotne okazały się także zmiany w sposobie interakcji człowieka z technologią oraz konieczność modyfikacji przebiegu procesów biznesowych i sposobu zarządzania nimi. Ponadto zwrócono uwagę na takie kwestie, jak: wpływ GenAI na przyszłą strukturę zatrudnienia, potencjalne zmiany dotychczasowego sposobu rozumienia praw autorskich, ryzyko zalewu nieprawdziwych informacji czy ryzyko obniżania się poziomu innowacyjności w zakresie kodowania. To, co niepokoi jednak najbardziej, to bezpieczeństwo danych firmy (np. ryzyko wycieku poufnych danych), brak zaufania wobec efektów pracy GenAI i niewystarczający poziom wiedzy i kompetencji pracowników w tym zakresie.
Zrealizowane badania wstępne zwróciły też uwagę na kwestie współpracy pomiędzy firmami ICT i uczelniami kształcącymi na różnych kierunkach studiów, w tym społecznych czy humanistycznych. Łączenie bowiem specjalistycznej wiedzy i kompetencji, np. w zakresie zarządzania, marketingu czy rachunkowości, z umiejętnością efektywnego wykorzystania narzędzi sztucznej inteligencji, w tym GenAI, do realizacji codziennych zadań i obowiązków zawodowych ma coraz większe znaczenie
– dodaje dr Dominika Kaczorowska-Spychalska, prof. UŁ
O szczegółowych wynikach badań wstępnych można przeczytać na stronie.
Redakcja: Wydział Zarządzania UŁ