Podczas webinarium zostaną przedstawione dwa godne uwagi projekty:
- Pró-Imigrantes, stworzony w 2015 roku na Universidade Federal de Minas Gerais (Federalny Uniwersytet Minas Gerais-UFMG), który ułatwia dostęp uchodźców i migrantów do instytucji szkolnictwa wyższego w Brazylii oraz do zajęć z języka portugalskiego.
- Nossa Casa ("Nasz dom") stworzony w 2017 roku przez grupę studentów studiów licencjackich z Universidade Federal do ABC (Federalny Uniwersytet ABC-UFABC) w stanie São Paulo w Brazylii, w celu nauki języka portugalskiego uchodźców i migrantów. Kurs ma na celu ułatwienie studentom integracji z krajem, w tym naukę codziennych czynności, takich jak bankowość, praca i zdrowie. Projekt jest koordynowany przez Camilę Nascimento i Giovannę Miron pod nadzorem profesora José Blanesa Sala.
Inicjatywy te stanowią przykład wagi, jaką Magna Charta Universitatum (MCU) 2020 przywiązuje do odpowiedzialności uniwersytetów za angażowanie społeczności akademickich w proces integracji migrantów. Prowadzone przez ich studentów działania ilustrują, w jaki sposób uniwersytety mogą skutecznie współpracować ze społecznościami lokalnymi i społeczeństwem obywatelskim w celu wypełnienia swoich zobowiązań społecznych.